Jak wprowadzić zdrowe nawyki żywieniowe?

Jak wiadomo żywienia ma kluczowy wpływ na nasze zdrowie oraz samopoczucie. Często jednak ciężko jest powstrzymać się przed spożyciem czegoś niezbyt korzystnego dla naszego zdrowia. Wiele z nas zdaje sobie sprawę z potrzeby zdrowego żywienia, jednak w praktyce nie jest łatwo to zrealizować. Organizm latami przyzwyczajony do niezdrowych dań o intensywnym smaku, broni się przed zmiana swoich nawyków żywieniowych. Taka zmiana powoduje na początku niezbyt przyjemne odczucia oraz poczucie żalu i niezadowolenia. Jednak dobra wiadomość jest taka, że kiedy uda nam się przebrnąć przez kilka pierwszych, najtrudniejszych dni – później jest już z górki!

Jak zatem wprowadzać zdrowe nawyki żywieniowe?

Warto zacząć od kilku prostych wskazówek. Na początek wystarczy ograniczyć słodycze, niezdrowe przekąski ze sklepu oraz słodzone napoje. Dobrze jest też częściowo zastąpić białe pieczywo tym pełnoziarnistym. Cały proces należy przeprowadzać stopniowo, tak aby się nie zniechęcać. Jeśli zdarzą nam się jakieś wpadki żywieniowe – nie należy się nimi przejmować tylko kontynuować zdrowy sposób żywienia. Z czasem kiedy już nieco przywykniemy do nowych zasad możemy zacząć wprowadzać kolejne nawyki. Dobrze jest powoli zmniejszać porcję zjadanego pożywienia, ale robić to częściej. Sprawi to, że nasz organizm bez problemów poradzi sobie z trawieniem oraz nie odłoży zbyt wiele tkanki tłuszczowej. Powoli pozbywamy się też z domu sztucznych sosów, przetworzonych gotowych dań oraz wysoko słodzonych jogurtów.

Czym zastąpić niezdrowe produkty?

Kolorowe napoje zastąpimy sokami oraz wodą i herbatami ziołowymi. Tłuste, smażone potrawy można zastąpić pieczonymi lub gotowanymi na parze. Dobrze jest też zrezygnować z picia kawy jednak kiedy sprawia to nam trudność  – wystarczy nieco ją ograniczyć. Zbyt dużą ilość ziemniaków lub pieczywa można zastąpić kaszami, a tłuste mięso porzucić na rzecz chudego oraz ryb. Słodycze ograniczamy lub eliminujemy, a zamiast tego wprowadzamy orzechy włoskie, pistacje, orzechy brazylijskie oraz owoce i warzywa. Oczywiście korzystnie będzie też uprawiać sport, który pomoże oczyścić organizm.

Jeść kolację czy nie  – oto jest pytanie?

Kolacja w wielu przypadkach powoduje obciążenie organizmu przed snem, dlatego zaleca się zjedzenie ostatniego posiłku na kilka godzin przed spoczynkiem. Rezygnacja z kolacji jest również korzystna w przypadku diety odchudzającej. W porze popołudniowej najlepiej jeść produkty białkowe lub tez warzywa, a unikać dużej ilości węglowodanów. Kwestia kolacji jest więc indywidualna, jednak warto zwrócić uwagę aby ostatni posiłek w ciągu dnia był dość lekki.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *